Friday, August 27, 2010

in remembrance of my late nekko

salam..

aritok adalah hari nuzul quran.. 17 ramadhan.. sik berasa koh leka kita turun keja ngadap buku bertimbun, ngaro miak kelas, jadi polis di sekolah, jadi nurse nemiak mala jak sakit perut minggu tok, pulang smpe petang hadir LDP, gago dgn program yang 'merdekaa sangatttt' sampe kelas miak derjah 6 tadik sik smpat nak masok, kelang kelus rah bazar dan bank.. yah nang sik berasa kita tok udah lebeh dari separuh bulan udah posa.. mun nok cerita hal kerja di sekolah ya, lain hari jak saya ngerepak.. jgn jak saya nebik pahala posa saya dolok, diharap saya bersabar jak lah.. so jgn jak dirik harap entri ini ada berunsur jenaka mahupun sarcasm mahupun lucah.. sila click butang x dipenjuru kanan atas..

aritok adalah hari pemergian arwah ninek saya, yg dipanggil cucu2 nya dgn gelaran 'nekko'.. nekko tok adalah adik bongsu dari ninek opuan sebelah mak saya.. untuk pengetahuan umum, ninek opuan sebelah mak saya dah lamak ninggal.. dari mak saya gik dara marek, akibat kanser rahim.. adik beradik ninek opuan sebelah mak ya semua yg dah ninggal ya adalah disebabkan kanser.. kecuali nekko tok jak, nya ninggal akibat asma yg dihidap nya dari nya gik mudak.. kakya nya diserang ahmar juak, sampey sebelah tangan nya sik berfungsi lagik..

nekko tok sik nikah, jadi nya diam umah kmk org.. lagikpun mak ngan usu dah sekda berisik mak lagik, jadi nekko tok lah dianggap mak oleh nya duak.. walaupun nya sik nikah, nya puas dah melihara anak buah ngan cucu2 nya.. sbb ya lah nya disayang gilak oleh kmk orang.. tambah gik nya nang sangat baik.. mun nganok kmk org pun main bengut2 ala terrida jak ( kwnku-nok gila nok bengut2 ).. tapi sungguh nya bait berhati mulia, ngerepak bengut2 gia, sekda lah kmk org tok jadi kurang hajar koh.. sik mcm miak kinek tok, mun urg tua bait gia (mahupun cekgu bait gia), siap ktk urg kenak tinjak palak, maka berparty lah syaitan nyata iteww...

antara kenangan dgnnya:
1. pada suatu hari, bapak saya pulang ke rumah moha dan ngaro akibat panas hati dgn miak di sekolah ( p kinek tok ku phm kenak nya mudah nok moha, nang mencabar kesabaran koh jadi cekgu).. bpk ku berjawab dgn mak di ruang tamu, nekko tok cepat2 ngembak kmk 2 beradik lam bilit koh, nya sik mok kmk urg san nengar urg tua berjawap..

2. masa form 3 gago nok exam pmr, nekko tok jadi tukang gerak saya bangun pukul 3 pagi setiap hari untuk belajar.. dan meneman saya sampey pagi kerana saya sik berani bangun sorg2..

3. nemiak dolok gago dgn roller blade.. saya ngansa mak saya beli, mak saya sik setuju.. nekko gago mujuk mak nyuruh beli untuk saya, kerana sebagai hadiah anak yg baik.. hahaha ada unsur muji dirik sia tek.. mun mak saya sekda duit, pakey duit nya dolok.. sedangkan duit nya tek adalah hasil diberik anak2 buahnya pakey nya beli susu.. sedeh saya part tok eh

4. nekko mengajar saya menjadi gadis sunti sejati.. mcm2 masakan dan kueh dipolah bersama dgnnya.. lepat pisang, kueh sagu, tumpik udang, numis sayur, lobak goreng campur telur, ordar jak sukati, gerenti siap kakya.. cara pengajarannya senang jak, main sebut pakey mulut jak (sbb nya kurang upaya) tapi saya dpt juak molah dgn berjaya.. itu dulu, tapi sekarang, jika dirik nyuruh saya molah lepat pisang kah kueh sagu kah, sik saya pandey lagik kerana dah lamak sik molah..

5. saya rindu saat memberi nya mandi, nyapik ubat ke mulutnya, bancuh susu, nyisir rambut dan meminyak rambut dgn minyak zaiton, ngetip kuku nya, exercise tangannya hari2..

walaupun saya kira banyak juak lah melihara nya time nya sakit, tapi di hujung2 nyawa nya, saya sekda di sisi nya.. saya time ya di unimas.. di hospital saya ngagak nya, time ya mata nya udah pejam, kakya doktor lalu gago2 kakya mak saya madah nya dah ninggal.. saya nangis rah bahu mak saya.. saya sik sempat nak mintak maaf dgnnya bah, yalah kita dolok remaja, kadang2 mun mala ditunggah urg tua nyuruh ya nyuruh ya, kita kadang2 manas bah.. yalah di sesal saya gilak.. a few days lekak nya dikubur ya, saya mimpi nya nikah, rami benar urg datang.. sik tauk saya pa maksud mimpi ya

semoga rohnya ditempatkan bersama org beriman.. amin.. AL-FATIHAH

5 comments:

  1. lamak si nengar dari oon kohhhh!!

    this post brings tears to my eyes.

    sama juak masa ninek ku ninggal. aku yg jaganya selamanya sakit. kak ya ku register jak matriks diam hostel. seminggu lepas orientasi nya ninggal, ku sik sempat nangga for the last time. sampey jak di kpg (funeral), aku berekot masuk ke rumah, buang beg ke tepi (imagine ko kedak hindi movie) rushed towards her motionless body, nangis sik dapat dilarak :(


    may your nekko rest in peace :)

    ReplyDelete
  2. sedeh mek baca. yg jaga kmk time kecik dolok, kakak moyang kmk. yes emak kpd nenek kmk. nyala tukang jaga kmk dolok. nya sik nikah kedak nenek ktk juak. moyang kmk dolok diam rumah nek usu, berjiran jak bah.

    dolok matanya bleh diat, tp dh lamak, makin kabor matanya. alu kira sik nampak lagikla matanya. berjalan pun teraba sia sitok. mok pegi toilet, nya tauk jeraya.

    munnya lapar, nya dok ajak ngadap meja. kelak org ngidangnya makan. dah ujong2 nya sikda lagik dpt berjalan sbb dh sakit.

    sedih ngenang. x sempat juak temu timenya ninggal. tapi yang dipadah orang umah, nya bercarik ngn kmk waktu nya nak ninggal. terasa benar kmk. mestinya gik ingat ngn kmk. waima mata bertaun2 sik nampak. tedah nyawa eh

    ReplyDelete
  3. sedih mek maca...may her soul rest in peace :)

    ReplyDelete
  4. sedih part nya meli roller blade ya ko. rasa ati urang tua nak owh *sobbing*

    ReplyDelete
  5. ahernya saya maca n nengar dari awak....nang touching koh...yalah jaik ati kita ngenang....saya doakan moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di tempat orang yang beriman....amin

    ReplyDelete